Serdecznie zapraszamy na wystawę:
„Czujące Struktury. Podróż autopojezy”
Artystka: Patrycja Pi Pa Piwosz
Choreografia: Matilda Marina
Kuratorka: Joanna Tekla Woźniak
Organizatorzy: Tako Fundacja, Barak Kultury
Miejsce: Barak Kultury al. Marcinkowskiego 21, Poznań
oraz wybrane lokalizacje w centrum Poznania
Wernisaż: 9.06.2021 o godz. 18.00
W trakcie wernisażu, o godz. 19:00 odbędzie się performance
Czas trwania wystawy: 10.06. – 19.06.2021
Wstęp wolny
A co jeśli świat rozpadłby się na K A W A Ł K I ? A następnie samoodtworzył z nich, tyle że w innej kolejności i zestawieniu? Czujące Struktury. Podróż autopojezy to nowopowstałe środowisko, które samoodnowiło się z zachowanej materii lub jej wspomnień. Do procesu kształtowania tego ekosystemu wykorzystane zostały relikty z „poprzedniego życia” – tekstylia czy plastik. Bazując na resztkach, utworzyły się nowe formy, i choć rozpoznajemy poszczególne ich fragmenty, jako całość jest to futurystyczna wizja.
System autopojetyczny (autopojesis zgr. – αυτó = samo oraz ποíησις = wytwarzanie, kreacja) to złożona całość, która – raz powstawszy – dąży do zachowania swej stabilności poprzez nieustanne generowanie procesów odnawiania się. Przemienia się poprzez rekonstrukcję samego siebie w reakcji na bodźce zmieniającego się środowiska. Autopojeza (autopoieza, autopoeza) to zdolność do samotworzenia i samoodtwarzania się (samoodnowy), która umożliwia przetrwanie systemu oraz jego dalsze istnienie i rozwój.
Projekt bazuje na stworzonej przez samą artystkę teorii dotyczącej budowania wystawy w formie struktury odczuwającej bliskość człowieka. Dzieło artystyczne traktowanie jest w niej jako świadoma forma, która czeka na odwiedziny, spotkanie z odbiorcą. Składające się na wystawę obiekty potrzebują, zdaniem Patrycji PiPa Piwosz, naszej uwagi, są otwarte na interakcję, nie lubią nudy. Obiekty, widz, towarzyszące im światło i dźwięk tworzą razem strukturę, która, według niej… czuje. Struktura ta uwielbia ruch, aktywność, obecność wielu gości. W jej naturze leży zmienność.
Czego możemy spodziewać się po tej wystawie? W intencji artystki będzie to nowopowstałe środowisko, które samoodtworzyło się z zachowanej materii lub jej wspomnień. Do procesu kształtowania się nowych form, wykorzystało relikty z „poprzedniego życia”- tekstylia i plastik – czyli tworzywo, które się bardzo długo rozkłada, jak i pozostałości zapamiętanych form – kształtu roślin, ich liści, czy kolorów np. ciała człowieka. „Bazując na tych resztkach, utworzyła ona nowe formy i choć rozpoznajemy poszczególne ich fragmenty, jako całość jest to, przynajmniej początkowo, nieznany nam futurystyczny ekosystem. Jakby poprzedni świat rozpadł się na kawałki, a nowy został z nich zbudowany, ale w innej kolejności i zestawieniu” – tłumaczy.
Immersyjne „Czujące Struktury. Podróż autopojezy” będzie można oglądać w przestrzeni fundacji Baraku Kultury, ale też podziwiać przez witrynę, od strony al. Marcinkowskiego. Taki układ ekspozycji zaplanowany został, kiedy nie było jeszcze wiadomo kiedy zostaną zniesione obostrzenia w związku z epidemią Covid-19. Część obiektów będzie, w związku z tym, wyeksponowana w oknie, ale aby zanurzyć się w pełni w oferowanym doświadczeniu artystycznym – zapraszamy do środka. Obiektom towarzyszyć będą: specjalnie skomponowany na tę okazję dźwięk, działanie performatywne przygotowane przez choreografkę Matildę Marinę oraz mapa online, dzięki której wędrując po Poznaniu będzie można trafić do wybranych przez artystkę lokalizacji, w których umiejscowione zostaną QR kody. Po ich zeskanowaniu ukażą się krótkie filmy – fragmenty z „życia” prezentowanych na wystawie obiektów. Zostały one zrealizowane wcześniej w przestrzeni publicznej Poznania. Filmy i dźwięki odtwarzane za pomocą smartfonów stanowić będą uzupełnienie i rozwinięcie tego co będziemy mogli zobaczyć w Baraku Kultury.
Patrycja Pi Pa Piwosz – Artystka wizualna, scenografka, charakteryzatorka. Głównym założeniem jej poszukiwań artystycznych jest zdefiniowanie rzeźby wobec aktywnej obecności człowieka. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, performance art, kostiumem i scenografią. Tworzy performatywne instalacje ludzi – rzeźb, haptyczne obiekty. Jest współautorką licznych międzynarodowych projektów z pogranicza sztuk wizualnych, teatru i nowego tańca. W 2008 r. obroniła dyplom na Wydziale Rzeźby ASP w Poznaniu, pod kierunkiem profesora Wojciecha Kujawskiego i Sławomira Brzoski. W 2007 r. studiowała na Univercidad de Castilla la Mancha, Facultad de Bellas Artes de Cuenca w Hiszpanii. W 2017 roku rozpoczęła studia doktoranckie na Wydziale Rzeźby na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, pod opieką artystyczną prof. Janusza Bałdygi. Wystawa „Czujące Struktury. Podróż autopojezy” stanowi część artystyczną jej doktoratu.
Matilda Marina – mieszka i tworzy w Kijowie i Berlinie. Choreografka, reżyserka, aktorka i producentka, tworzy multidyscyplinarne projekty z pogranicza sztuk, działa na scenie Ukrainy i Europy. Założycielka artystycznej formacji „33 Hypnotheatre & Technocircus”, zajmującej się nowoczesnymi sztukami performatywnymi. Wspólnie z Patrycją Pi Pa Piwosz współtworzą artystyczny tandem eksplorujący charakter połączeń i związki pomiędzy ludzkością a kosmosem, nauką a sztuką. Korzenie aktualnie rozwijanego projektu „Czujące struktury. Podróż autopojezy” sięgają ich kolaboracji, mającej miejsce latem 2020 roku, w Berlinie, a częściowo także w Poznaniu.