2-9.01.2021
Galeria Scena Otwarta UAP
ul. Ratajczaka 20 | Poznań
Materia podstawowa
Pomyśl teraz o materiałach artysty. Co widzisz? Farby? Dłuto rzeźbiarskie? Aparat fotograficzny? A co jeśli powiem, że w praktycznie każdym procesie twórczym, na którymś etapie została użyta woda? Co jeśli to woda jest najważniejszym narzędziem artysty?
Praca, którą zobaczysz na wystawie, jest tam tylko dzięki wodzie. Nie zobaczysz tego za pierwszym razem, musisz wejść głębiej. Musisz przeniknąć przez materiały, które widzisz i pomyśleć o tych użytych w procesie twórczym. Gdy Ci się to uda, zobaczysz, że bez wody ta praca nie miałaby szansy zaistnieć, a gdy zastanowisz się nad tym jeszcze głębiej, zrozumiesz, że większość prac, które widziałaś/widziałeś w swoim życiu nie miałyby szansy zaistnieć bez wody. Przynajmniej w takiej formie w jakiej istnieją teraz. Musisz tylko przeanalizować na którym etapie lub etapach tworzenia dzieła się pojawiła. Następnym razem widząc obraz zastanów się, czy farba którą widzisz była rozcieńczona? Bardzo często woda pomaga malarzom i malarkom budować głębię obrazu. Powszechną praktyką jest mocniejsze rozcieńczanie farb użytych w pierwszych warstwach obrazu i stopniowe dodawanie coraz mniejszej ilości wody do kolejnych. Pomyśl teraz o fotografii. Jeżeli została ona wykonana aparatem analogowym, potrzebna była woda aby wywołać i utrwalić negatyw oraz odbitki. Nawet gdy pomyślisz o zdjęciach cyfrowych, to przecież woda wchodzi w skład tuszu, który został użyty do wydruku. Idąc dalej, artysta i artystka składają się w ¾ z wody, a źródło sztuki, którym jest ich mózg, składa się z niej aż w 80%.
Pomyśl więc teraz, czy sztuka mogłaby istnieć bez wody? Być może jeśli nie zapędzisz się aż do składu ciała człowieka, uda Ci się znaleźć kilka przykładów dzieł, które mogą powstać bez użycia wody. Jednak czyż nie jest fascynujące to, że woda jest uniwersalnym narzędziem używanym przez artystów wszelkich dziedzin? Czy możemy więc uznać wodę za podstawową materię sztuki?