Rozprawa doktorska na Wydziale Grafiki i Kumunikacji Wizualnej.
Promotor: prof. dr hab. Grzegorz Marszałek
Publiczna obrona 11.12.2020, godz. 13.00, Atrium UAP
„W niniejszej pracy doktorskiej poruszam zagadnienia dotyczące definicji plakatu w kontekście nowych mediów. Przyglądam się różnym zjawiskom jakie zachodzą w świecie plakatu m.in. plakatowi animowanemu, plakatowi przestrzennemu – 3D i zastanawiam się, do czego ta aktywność może prowadzić. Analizuję je pod względami estetycznymi, a także pod względem formatu, który według moich spostrzeżeń obecnie nie istnieje – mamy pewne przyzwyczajenia, które w dużej mierze oscylują wokół formatu 100 x 70, ale jak się okazuje nie definiuje to w żaden sposób plakatu i nie stawia go na piedestale. Zastanawiam się również nad nowymi możliwościami dla plakatu, a mianowicie nad nowymi mediami, czyliInternetem, w którym mamy dostęp do różnego rodzaju social mediów.
Dochodzę do wniosku, że obecne działania około-plakatowe zachęcają nas do stworzenia nowej definicji, czym jest plakat – pod jaką postacią możemy go spotkać, w jakich formatach może występować, a także czym jest pod względem znaczeniowym”.
„Praca praktyczna pt. „Kryzys klimatyczny. Nie zabijamy się!” to przede wszystkim próba pokazania różnych form plakatu w kontekście nowych mediów. To wizualizacja mojego podejścia do plakatu, który zaprezentowałem w ramach pracy teoretycznej pt. Żywy plakat! Redefinicja plakatu w kontekście nowych mediów”.
Bartosz Mamak