Przejdź do treści

Adam Gillert

PIORUN NIE UDERZA DWA RAZY W TO SAMO MIEJSCE

 

 

„Piorun nie uderza dwa razy w to samo miejsce (Ilumetsa)“, olej na płótnie, 2015-2016

„Most diabła“, tusz na papierze, 2014

„Spotkanie dwóch prądów“, tusz na papierze, 2014

 

 

 

Prezentowane prace powstawały od 2014 roku, po doświadczeniach podróży przez kraje bałtyckie. Turystyczne skanowanie gruntu skonfrontowane z późniejszym procesem malarskim w oparciu o fotografie, pozwaliło dojść do głosu subiektywnym skojarzeniom, rozwinąć narrację o nadprzyrodzonej aurze miejsca.

 

Obraz Piorun nie uderza dwa razy w to samo miejsce (Ilumetsa) jest w swojej istocie studium widoku na główny krater pochodzenia meteorytowego Ilumetsa, w południowo-wschodniej Estonii. Podąrzając tamtejszym szlakiem turystycznym napotykamy tablice informacyjne, z których wynika, że powstałe ok. 6600 lat temu kratery funkcjonowały w miejscowych wierzeniach jako wylęgarnia diabłów. Silne nacechowanie tej przestrzeni prowadzi do gry wyobrażeniowej opartej o własną wiedzę i doświadczenie. Katalizatorem tego procesu jest brak obecności wysokich drzew w obrębie samego krateru, jednak powierzchnię jego pokrywa wzrastające poszycie leśne. Piętno zdarzenia jest wyraźnie zarysowane, jednak przykryte zielenią. Ujmująca jest odnowa życia na polu kataklizmu, gdzie miało plenić się zło. W tym kontekście tytuł przypomina, że rekonstrukcja i przewartościowanie jest nieodłącznym aspektem kształtowania świata.

 

Purekkari Neem – najdalej wysunięty na północ przylądek Estonii. Na samym końcu długiego na 1,5 km cypla zaobserwować można zdedrzające się ze sobą, zmierzające w przecinych kierunkach fale.

 

Wybudowany w 1913 roku Most diabła w Tartu (drugim pod względem wielkości mieście
w Estonii), funkcjonuje w społeczności, wraz z pobliskim Mostem anielskim, jako miejsce spotkań.

  • Autor: Dariusz Hauzer
  • Opublikowano: 18.01.2017, 16:57
  • Ostatnia edycja: 03.01.2023, 23:00